Závratná rychlost, vysoký výkon a velká odolnost proti rušení. Nový WiFi standard IEEE 802.11ax je tady.

26.09.2018
Štítky: 

Kolem jara avizovala pracovní skupina WiFi Alliance nový standard Wi-Fi, který dorovnává často probírané vlastnosti LTE a 5G mobilních sítí.  Kam se tedy můžeme ještě posunout v rychlosti přenášených dat? 

Možná se by se vám hlava zatočila nad vycházející hvězdou WiFi 802.11ax.

Jejím hlavním rysem je totiž podpora přenosové rychlosti až 10 Gb/s, což je téměř desetkrát rychlejší nežli předcházejí standard 802.11ac.

Jak je možné dosáhnout takové rychlosti, vůdčím tahounem je právě možnost přenosu dat oběma WiFi pásmy, tedy multiband kombinace pásem 2,4 a 5 GHz. Dalším přínosem jsou vyšší metody modulace, řízení energetického stvolu u antén a í řízení přístupu k radiovému médiu.  

Avšak tenhle standard 802.11ax je zatim tak trochu v plenkách, v současném roce bylo pouze oznámeno dokončení standardizace. Jeho reálné nasazení na přizpůsobených chipsetech se očekává v prvním čtvrtletí roku 2019.

WiFi IEEE 802.11ax podrobněji

Standard 802.11ax podporuje pásma 2,4 i 5 GHz. 802.11ax je zřetelně orientovaný na prostředí s vysokou hustotou klientů, resp. chytrých zařízení.

Typická prostředí jako jsou přeplněné vlaky či vlakové nádraží, narvané stadiony a rušné letiště, všude, kde je tisícky koncových uživatelů streamujících video v ten samý okamžik. Obrovským přínosem bude téměř okamžitě pro internet věcí (IoT), zejména v domácnostech s náročnějšími aplikacemi z pohledu množství smart zařízeních, v bytových domech a v kancelářích, ale velké možnosti přinese pro modernizace sítí wireless providerů, tedy poskytovatelů internetu. 

Když se podíváme pod kapotu standardu, co tedy do technických parametrů týče, nové jsou možnosti Multi User - MIMO. MU-MIMO je robustní metoda šíření rádiového signálu, využívající více samostatných anténních systémů ukrytých v zařízení, které umožňuje několikanásobnou kapacitu radiového přenosu. 

Důležitá změna je zavedení řízené metodiky přístupu k médiu, OFDMA. Podobně jako u mobilních sítí 5G se v novém standardu přiděluje kapacita subnosného kanálu podle předchozí domluvy mezi zařízeními a tím efektivnějšímu využití spektra. Nová změna by měla zajistit 4x větší uživatelskou kapacitu oproti starší metodě použité v 802.1n a 802.11ac, kdy se stanice v podstatě překřikovali při zájmu o přenosový slot. 

802.11ax vytváří širší kanály a rozděluje tyto kanály do užších dílčích kanálů. K dispozici je pak mnohem víc dostupných kanálů, což u koncových bodů maximálně zefektivní a zjednoduší cestu k přístupovému bodu.

Pozitivně oceníte u 802.11ax slibující lepší výkon, rozšířené pokrytí a v neposlední řadě menší spotřebu.

Sektor přístupového bodu bezdrátové sítě může využívat při šíři kanálu 20 MHz, tedy nejčastěji používané, s využitím 802.11ax může distribuovat kapacitu 300 Mbps až mezi desítky uživatelů například ve fixní síti internetového providera.

802.11ax je nabitý běžnými bezdrátovými technikami, ale díky správné kombinaci dosahují významného pokroku oproti jeho předchůdcům, s kterými se snaží držet krok v podobě zpětné kompatibility s 802.11ac a 802.11n.

První vlaštovky standardu 802.11ax

Standard 802.11ax zavádí technologii zvanou "cílový čas probuzení", která zlepšuje efektivitu prvotního spuštění a úsporného režimu na smartphonech a jiných mobilních zařízeních. Přispívá tedy k výrazné úspoře baterie a tedy jeji dlouhodobější životnosti. První vlaštovku v podobě čipové sady vyrobila společnost Qualcomm, poté následoval Broadcom a Marvell.

Další vlaštovkou u 802.11ax představil Asus jako svůj první router v loňském srpnu. Asus má v sobě Broadcom čip a dosahuje 4 × 4 MIMO v obou pásmech a přináší maximální propustnost 1,1 Gbps na 2,4 GHz a 4,8 Gb / s na 5 GHz.

Výrobce Huawei avizoval nový přístupový bod dle standardu 802.11ax, který používá až neuvěřitelných 8 × 8 MIMO a čipová sada je od společnosti Qualcomm. 

Nezaostává ani izraelský výrobce Aerohive Networks, který přístupové body s kompatibilitou standardu 802.11ax vybavil čipy společnosti Broadcom. Prognózy s jejich dodávkami byly avizovány do poloviny roku 2018.