Řešení přetáčení reklam v IPTV

V posledních letech prudce stoupá obliba takzvané IPTV. IPTV je zkratka pro označení televizního vysílání přes internetový protokol, konkrétně přes privátní IP síť. Na rozdíl od plošného či kabelového vysílání je v tomto případě příslušná služba šířena přes počítačové sítě. IPTV má řadu výhod jak pro spotřebitele, tak i pro poskytovatele a inzerenty – právě fungování IPTV z pohledu inzerentů bude tématem dnešního článku.

07.09.2021

Pro spotřebitele má příjem IPTV výhodu v tom, že služby tohoto typu lze přijímat prakticky kdekoliv, protože – zjednodušeně řečeno – nepotřebujete nic jiného, než kvalitní internetové připojení a koncové zařízení (kromě chytré televize nebo obyčejné televize s přídavným hardwarem to může být počítač, tablet či chytrý telefon). V rámci IPTV má divák možnost výběru mezi výrazně vyšším počtem televizních programů (samozřejmě v závislosti na tom, zda a jak si službu platí), další nespornou výhodou IPTV je její interaktivita, kdy si divák může snadno zjišťovat například informace o vysílání, za určitých podmínek spravovat programovou nabídku, a u některých poskytovatelů využívat například služeb virtuální videopůjčovny. Mezi nejčastěji využívané funkce IPTV ale bezesporu patří přehrávání již odvysílaných pořadů z archivu, přičemž se divák může v průběhu sledování pořadu pohybovat dopředu či zpět a přeskakovat případné reklamy. 

Povězme si to na rovinu: reklamy při sledování televize asi vyloženě nadchnou jen málokterého diváka. Pokud reklamní blok nelze přeskočit, využívá jej řada diváků k tomu, aby si odskočila, umyla nádobí, nebo třeba v rychlosti vyvenčila psa. Proto je funkce přetáčení reklam v rámci IPTV tolik populární právě mezi diváky, nikoliv ovšem mezi inzerenty. Dochází dokonce k blokování této možnosti, o které v případě přehrávání pořadů z archivu žádají přímo samotné vysílací společnosti. Z jejich pohledu je to logické. Inzerent nebude chtít platit za reklamu, kterou nebude nikdo sledovat, a absence příjmů z reklam může negativně zasáhnout rozpočet dané vysílací společnosti. Otázka blokování přetáčení dopředu je ale velice komplikovaná. Zablokování přetáčení jako takového by zcela jistě mělo za následek masivní odliv zákazníků IPTV. Řešením by mohl být systém automatického rozpoznání komerčního obsahu od nekomerčního a s tím spojená blokace přetáčení pouze komerčního obsahu. Na podobném principu pracují například reklamy v rámci neplacené verze streamovací služby YouTube, kdy má uživatel možnost přetáčet samotné video tam a zpět, ale reklamu přeskočit nemůže. 

O nalezení takového řešení zmíněného problému, které by vyhovovalo všem zúčastněným stranám, tedy divákům, inzerentům i vysílacím společnostem, usiluje mimo jiné také společnost Nangu-Tivio, která si v tomto směru klade za cíl propojovat online svět s tím televizním. Televize potřebuje revoluci už delší dobu, potřebuje mít nástroje k zajištění stejného uživatelského zážitku, který poskytuje například Netflix a to je to, co Tivio dělá. Pokud si ale divák v současné době vybere pořad, který chce sledovat, stává se, že nezačne tam, kde má, a také neskončí tam, kde má. Současná situace ale příliš nepřeje ani majitelům obsahu, broadcasterům. Více než 70 % uživatelů totiž reklamy přetáčí. V době, kdy narůstá IPTV / OTT distribuce obsahu a více než třetina domácností má přístup k odloženému shlédnutí, je to velký problém.

 

Jedná se o důmyslné softwarové řešení, kombinující detekci obsahu, cílení reklamy, a případně také platební systém pro uživatele, kteří reklamy nechtějí sledovat vůbec. Cílení reklamy není v dnešním světě ničím neobvyklým. Na základě typu vysílaného pořadu a dalších parametrů dokáže systém detekovat, o jaký reklamní obsah by divák mohl mít zájem, a poskytne mu vhodnou reklamu. Takové řešení je přínosem jak pro diváka, kterému nebudou servírovány produkty či služby, o které nemá zájem, tak i pro inzerenta, který tímto způsobem perfektně trefí cílovou skupinu. Inzerentova reklamní snaha tak nevyjde vniveč a profitovat z toho bude i daná vysílací společnost. V případě, že by divák nestál vůbec o žádné reklamy, by bylo možné zavést jakousi prémiovou verzi IPTV, ve které by si uživatel za příplatek zajistil naprostou absenci reklam. Díky tomuto příplatku by vysílací stanice měla jistý příjem i bez inzerce. Tento systém je poměrně běžný v řadě aplikací a služeb – reklamy můžete tímto způsobem zcela odstranit například v rámci využívání YouTube Premium. Sledování IPTV by tak díky tomuto řešení mohlo v případě zájmu ze strany vysílacích domů přinést divákovi stejně kvalitní a pohodlný zážitek, jako například využívání streamovacích služeb s VOD obsahem (Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video). Tivio přináší ten nejlepší způsob jak majiteli obsahu ochránit jeho příjmy a uživateli dodat skvělý uživatelský zážitek. S Tiviem začne každý pořad na sekundu přesně kdy má. Díky vložené reklamě na začátku pořadu umožňuje  snížit množství reklamy uprostřed pořadu. Další snížení reklamní minutáže přichází díky lepšímu zaměření reklamy, kdy Tivio pomáhá zvedat cenu jednoho reklamního bloku tím, že umí rozpoznat kdo daný obsah sleduje.Funkcionality jako přeskočit intro seriálu jsou jen třešničkou na dortu. Celý tento kruh se uzavře v momentě, kdy Tivio umožní uživateli koupit si sledování televize kompletně bez reklam a spojí obsah z lineárního vysílání s obsahem přicházejícího ze služeb za platební bránou, kdy si uživatel může na jeden klik koupit předpremiéry pořadů, které Tivio naservíruje uživateli v ten pravý čas. Jednotliví poskytovatelé IPTV vysílání si díky unikátnímu a revolučnímu řešení od Tivio-Nangu budou moci plně přizpůsobit systém inzerce a plateb, a zvýšit tak příjem nejen sobě samotným, aie i inzerentům. Další obrovskou výhodou tohoto systému je to, že se i samotný divák bude moci rozhodnout, jaké variantě dá přednost. Řešení managementu reklamy v rámci IPTV / OTT vysílání od Tivio-Nangu bude jedním z témat chystané konference KKTS 2021, která se bude konat 23. září tohoto roku v plzeňském Parkhotelu. Pokud si chcete detaily poslechnout přímo z úst Ladislava Navrátila z Tivio-Nangu, můžete se na konferenci zaregistrovat zde.