Představte si, že vám kouzelný dědeček daruje hodinu denně navíc. Jak s ní naložíte? Ať už byste ji proměnili v další práci, nebo v čas strávený s rodinou, jedno platí téměř pro každého. Času „navíc“ se nám v dnešní době rozhodně nedostává. A to navzdory tomu, že ušetřené hodiny má každý z nás na dosah ruky – pokud tedy použijete ty správné nástroje.
V reálném životě kouzelní dědečci, kteří by rozdávali čas, neexistují. Bohužel. Existují ale způsoby, jak kouzelné dědečky nahradit, a to prostřednictvím moderních prostředků ke zvýšení produktivity.
Že už se vám ze slova „produktivita“ otvírá kudla v kapse? Není divu. S nejrůznějšími kouči a guruy, kteří se právě zvyšováním produktivity zaklínají, jako by se v poslední době roztrhl pytel. Slibují zázraky na počkání a nemožné do tří dnů – samozřejmě pokud si za jejich cenné rady náležitě zaplatíte.
Máme ale dobrou zprávu. K tomu, abyste pracovali efektivněji, žádné experty přes produktivitu nepotřebujete. Stačí vám jediné: váš počítač. A k tomu pár chytrých aplikací a vychytávek, které si s vaší produktivitou poradí za vás. A tu nejotravnější práci za vás rovnou udělají.
Připravili jsme pro vás seznam těch nejzajímavějších aplikací pro váš Mac nebo PC, které vám ušetří desítky minut denně. Tady jsou.
Změřte, jak dlouho ve skutečnosti pracujete
Ať už pracujete jako programátor, nebo třeba jako asistent prodeje, jedno máte se všemi, kdo své dny tráví u počítače, zřejmě společné: ve skutečnosti vůbec netušíte, kolik času vlastně prací strávíte.
Ono se vlastně není čemu divit. Podnětů, které nás odvádějí od práce, je stále víc. A nemusí jít jen o sociální sítě, ale třeba i o neustálé kontrolování notifikací na mobilu nebo o telefonáty s kolegy.
Chcete mít přehled, kolik toho reálně odpracujete? Vsaďte na vhodně zvolený měřicí nástroj. Díky time trackeru budete mít přehled, kolik hodin jste opravdu strávili prací, a buď ho v budoucnu lépe naceníte, nebo počet naměřených hodin využijete při vyjednávání s nadřízeným.
Jde o jeden z nejpopulárnějších programů na měření času, který strávíte prací. Možná i díky tomu, jak jednoduše funguje: stačí zmáčknout tlačítko „start“. A pokud byste náhodou zapomněli, Toggl se vám sám připomene.
Toggl vytváří vaše pracovní statistiky napříč zařízeními (funguje i jako plugin do prohlížeče), a to i v základní, neplacené verzi. Placené funkce pak zahrnují nastavení cílů, reporting, automatizované vyhodnocování a tvorbu tabulek nebo grafů. I díky tomu se kromě jednotlivců hodí i pro týmy nebo celé firmy – nabízí totiž možnost určit administrátora účtu, který bude mít přehled o všech profilech.
Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od 9 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
Víte, jak dlouho jste dnes odpovídali na maily? Kolik času jste strávili na obědě? A opravdu trávíte většinu pracovní doby na nejrůznějších mítincích? Šikovná aplikace RescueTime zná odpovědi.
Jednoduše změří čas, který strávíte v různých aplikacích nebo na webových stránkách, a dá vám tak jasný obrázek, jak ve skutečnosti vypadá váš pracovní den. Budete-li chtít, dokáže navíc zablokovat rušivé stránky nebo aplikace, a vy se tak budete moci lépe soustředit.
Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od 9 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Linux, Android
Pokud hledáte to nejjednodušší řešení (a pokud fandíte klasickým počítačům s Windows), můžete vyzkoušet i aplikaci Working Hours. Umožní vám jednoduše odstartovat, zapauzovat i ukončit měření času, získaná data navíc synchronizuje i s vaším One Drive nebo Google Drive účtem. Working Hours jednoduše komunikuje i s vaším kalendářem: přímo v aplikaci můžete kontrolovat své naplánované schůzky, naopak v kalendáři se mohou zobrazovat vaše odpracované hodiny.
Cena: zdarma
Platforma: PC, Windows mobile, Android
Naučte se soustředit na práci
Napadlo vás někdy, o kolik by se zvýšila vaše produktivita (a o kolik byste byli rychlejší a efektivnější), kdybyste se skutečně dokázali soustředit na jedinou věc – a to na úkol, který před vámi právě leží?
Nikdo není dokonalý. A podnětů, které nás odvádějí od práce, neustále přibývá. Vývojáři počítačových programů a aplikací si to moc dobře uvědomují. I proto vznikla užitečná aplikace StayFocusd.
Chcete-li omezit surfování na internetu v pracovní době, zkuste to s tímhle oblíbeným doplňkem pro Chrome. Ten, zjednodušeně řečeno, zablokuje stránky, které by vás mohly odvádět od práce.
Jak to funguje? Nejprve nadefinujete, kolik minut denně chcete na daném webu nebo sociální síti strávit, a pokud vymezený čas vyčerpáte, StayFocusd vás na danou stránku už nepustí. Drsné, ale účinné.
Cena: zdarma
Platforma: PC, Mac
Udělejte si seznam
Přistihli jste se už někdy u toho, že děláte deset věcí najednou, a přitom vlastně žádnou pořádně? Není se čemu divit. Práce přibývá a skloubit všechny úkoly dohromady není zrovna nejjednodušší – tím spíš, pokud pracujete v týmu. Naštěstí je tu užitečná aplikace Todoist.
Jeden z nejrozšířenějších programů pro správu vašich pracovních úkolů toho umí hodně. Funguje jako pokročilý „to do“ list, pamatuje si důležité deadliny a dá vám vědět, pokud v některé oblasti začnete zaostávat. Pravidelně pro vás také připravuje vizualizované reporty toho, jak se vám v uplynulém období dařilo plnit všechny povinnosti. Mimochodem, Todoist mohou používat nejen jednotlivci, ale i celé týmy.
Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od necelých 3 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
Zjednodušte si práci
Můžeme se snažit sebevíc, jedno je ale téměř jisté: velkou část pracovní doby strávíme nad úkoly, které by dokázal zastat i robot.
Naštěstí pro nás, právě to se stává realitou. Jen nám místo robotů s jednoduchými, ale neustále se opakujícími činnostmi pomáhají šikovné aplikace.
Lámete-li si hlavu, kde se vzal název téhle populární aplikace, zkuste si přeložit jeho nezkrácenou podobu: „If this, then that.“ Protože ano, právě to aplikace IFTTT dělá. Vytváří jednoduché vazby mezi jednotlivými on-line službami a zařízeními (ať už je o kalendáře, úkolovníky, poznámkové bloky nebo třeba sociální sítě), a to tak, aby vám co nejvíc ušetřila práci.
Nechcete zmeškat schůzku? Nastavte si automatické zasílání upomínek o blížících se mítincích ve formě textové zprávy. Napublikovali jste nový blogpost? IFTTT o tom sama řekně vašim followerům na Twitteru. Označil vás někdo na fotce na Facebooku? Nechte IFTTT, aby takové fotky automaticky ukládala na váš Dropbox.
Cena: zdarma
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
Zajímavá – a neméně oblíbená – alternativa k IFTTT. Stejně jako IFTTT, i Zapier umí propojit stovky webových aplikací mezi sebou, pravidla pro automatizaci jednotlivých úkolů přitom vytváříte vy sami. Na rozdíl od IFTTT, kterou si oblíbili spíše jednotlivci, sází Zapier hlavně na firemní a byznys klientelu, čemuž odpovídají i jeho funkce: v pokročilé verzi můžete díky Zapieru vytvářet automatizované úkoly až o několika různých krocích.
Cena: v základní verzi zdarma, placené funkce od 20 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
Buďte efektivnější jako tým
Že už přesně víte, kolik času denně odpracujete, nenecháváte se ničím rušit a běžné úkoly místo vás odbavuje technika – ale výsledky se stále nedostavují? Zamyslete se, jestli není pes zakopaný někde jinde. A to obzvlášť pokud pracujete v týmu.
Právě spolupráce a komunikace s kolegy nebo obchodními partnery bývá nejkritičtější částí celého pracovního procesu. Sladit potřeby jednotlivých členů týmu s dlouhodobými úkoly i krátkodobými cíli není nic jednoduchého. A naštěstí si toho všímají i vývojáři aplikací.
Nahradí nepřehledné e-mailové konverzace. Sjednotí interní i klientskou komunikaci. Eliminuje stav, kdy levá ruka neví, co dělá pravá. Zajistí přehled nad finanční stránkou projektu.
Tak Freelo popisují přímo jeho tvůrci, mimochodem Češi. A nutno říct, že vcelku přesně. Freelo slouží jako přehledný a jednoduchý nástroj pro správu projektů, který usnadňuje orientaci v jednotlivých projektech, úkolech, termínech i informacích. Různé úkoly přitom můžete snadno přiřazovat konkrétním členům týmu a nechybí samozřejmě ani diskuse nebo možnost sdílet soubory.
V základní verzi, která je zdarma, do Freela můžete přizvat pouze dva další uživatele, vést dva aktivní projekty a sdílet soubory o maximální celkové velikosti 222 MB. Je proto jasné, že většina uživatelů ocení spíš některou z placených verzí – ty startují na 590,- měsíčně a končí až u verze Business (za 2900,-/měsíc), kterou bez problémů využijí i velké korporáty.
Cena: v základní verzi zdarma, placené verze od 590,- za měsíc
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
Stejně jako česká apka Freelo, i Trello toho umí celou řadu. Největší výhodou téhle rozšířené aplikace je především její jednoduchost – Trello funguje jako klasická nástěnka, na kterou konkrétní úkoly snadno „připíchnete“. Úkoly samozřejmě můžete přiřazovat spolupracovníkům, komentovat, označovat upřesňujícími štítky nebo přesouvat mezi sloupci.
Trello sice nevyužijete jako úložiště (na rozdíl od Freela), vývojáři do něj ale implementovali možnost sdílet soubory uložené na Dropboxu nebo Google Disku.
Cena: v základní verzi zdarma, placené verze od 10 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Android, iOS
A šikovná aplikace pro týmy ještě jednou. Basecamp je alternativa, kterou využívají především větší týmy, typicky ve firmách (čemuž odpovídá i cena). Pomáhá členům týmu udržet si přehled nad jednotlivými úkoly i celými projekty, zvát další spolupracovníky, sdílet soubory nebo komentovat jednotlivé úkoly. Nabízí prostor pro jednoduché „to do“ listy a upozorňuje na blížící se deadliny.
Cena: od 99 dolarů měsíčně
Platforma: PC, Mac, Android, iOS