Roky práce
Na zavedení mobilního signálu do pražského metra se začalo původně pracovat již v roce 2015. V létě toho roku podepsaly společnosti O2 Czech Republic, CETIN, T-Mobile a Vodafone smlouvu s Dopravním podnikem Praha. Po několika měsících vyjednávání se obě strany dohodly na pokrytí tunelů metra nové trasy A z Dejvic do Motola signálem mobilních sítí jak pro hlasové služby, tak i pro internet – tehdy se ještě jednalo o GSM, 3G a LTE sítě. Postupem času se pokrytí mobilním signálem v tunelech dočkaly i další stanice. Jakub Rejzek z Výboru nezávislého ICT průmyslu z.s., který se svého času zabýval důvody tak opožděného postupu ve zřizování základnových stanic ve stanicích metra, pojmenovává hlavní bariéry dřívějšího zřízení pokrytí – vysoké požadavky zástupců Prahy a Dopravního podniku na cenu pronájmu prostorů ve stanicích a v tunelech metra, kde je systém řešený prostřednictvím vyzařovacích kabelů. Teprve změna postoje Prahy umožnila provádět investice do pokrytí, v té době běžného snad ve všech evropským metropolitních podzemních drahách.
V létě loňského roku oznámil Dopravní podniky hlavního města Prahy v oficiální tiskové zprávě, že pokrývání pražského metra mobilním LTE signálem úspěšně pokračuje a chýlí se ke zdárnému konci. LTE signálu se v loňském roce dočkaly například stanice Chodov, Opatov a Háje na lince C pražského metra, v průběhu závěru celého projektu přišly na řadu například stanice Náměstí Republiky, Národní třída nebo třeba Náměstí Míru.
„Naše strategie v oblasti pokrývání metra signálem je jednoznačná – chceme ve spolupráci s operátory rozšiřovat do celé sítě pražského metra nejmodernější technologie, což je v tuto chvíli vysokorychlostní síť LTE, v budoucnu pak i 5G. Nechceme podporovat dvoukolejnost a zbytečně vynakládat další prostředky na budování a provozování paralelního systému, který nikdy nemůže poskytnout takovou rychlost, kvalitu a stabilitu signálu jako síť LTE,“ uvedl tehdy předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
V průběhu loňského roku se také Dopravní podnik hlavního města Prahy rozhodl právě kvůli rozšiřování vysokorychlostního internetu deaktivovat provoz vlastní Wi-Fi sítě ve vybraných stanicích metra. Signál byl vždy zpočátku spuštěn pouze v režimu pilotního provozu, a po vyhodnocení aktuální části projektu došlo vždy k dalšímu rozšíření zasíťování.
Kabely v tunelu
Pokrytí tunelů pražského metra se podařilo zajistit mimo jiné také díky instalaci zhruba 5 cm širokého vyzařovacího kabelu, který byl položen v celé délce metra. Příslušné práce probíhaly vždy v nočních hodinách v době výluk provozu metra. Vyzařovací kabel byl do stěn tunelu metra uchycen ve speciálních plastových úchytkách – ty byly na místo navrtány proto, aby nedocházelo k případnému ovlivnění signálu. Celková délka kabelu, který byl při instalaci použit, činí necelých 114 kilometrů, dalších více než 120 kilometrů kabeláže bylo využito na antény a propojky do tunelů. Jednalo se o speciální koaxiální kabel, který – velmi zjednodušeně řečeno – funguje jako anténa se sloty pro vysílání radiofrekvenčních signálů. Vyzařovací kabely se hojně používají právě v místech, kde instalace tradičních antén nepřichází z jakýchkoliv důvodů v úvahu – kromě tunelů metra se může jednat třeba o specifické tovární objekty nebo železnici. Signál je šířen přímo otvory v kabelu. Vyzařovací kabely musí splňovat celou řadu předpisů včetně těch protipožárních, a v pražském metru jsou většinou uloženy v úrovni oken projíždějících souprav. Náklady na pokrytí pražského metra signálem činily více než půl miliardy korun, a uhradilo konsorcium operátorů spolu se společností CETIN.
Zbývá už je málo
22. prosince roku 2021 vydal Dopravní podnik hlavního města Prahy další oficiální zprávu, ve které oznámil, že v celé síti pražského metra mohou cestující nejen plnohodnotně volat nebo posílat a přijímat SMS zprávy, ale také používat internet v rámci mobilní datové sítě. Výjimku v pokrytí tvoří v současné době stanice trasy A Jiřího z Poděbrad, kde se k pokrytí signálem přistoupí až poté, co bude dokončena revitalizace celé stanice a plánované vybudování výtahů. Poté se i tento poslední úsek dočká pokrytí LTE a 5G signálem.